fbpx
Reading:
OnderSTEMboven, voor én door leerkrachten

OnderSTEMboven, voor én door leerkrachten

Technopolis is geen onbekende als het aankomt op videomateriaal op maat voor leerkrachten. Met Science@s’cool hadden ze al een videoreeks boordevol fascinerende proefjes voor leerkrachten basisonderwijs, en nu komt daar #onderSTEMboven bij: een gloednieuwe videoreeks over STEM, voor én door leerkrachten uit het secundair onderwijs, waarmee ze zoveel mogelijk leerlingen ‘ondersteboven’ willen brengen van STEM.

18 (karaat) video’s

Om de twee weken vind je op de Facebookpagina Technopolis voor leerkrachten een nieuwe video, en dat nog tot het einde van dit schooljaar. In totaal zullen er 18 filmpjes verschijnen, waaruit je steeds een hoop inspiratie kunt halen om STEM in je klas te brengen. Hoewel de doelgroep in eerste instantie leerkrachten in de eerste graad is, kunnen je er ook als leerkracht uit hogere graad gegarandeerd mee aan de slag!

Alleen maar experten aan het woord

Technopolis heeft dit project trouwens niet alleen geklaard. Zo werkten ze samen met leermiddelenmaker VAN IN, die bekend staat voor zijn educatieve leeroplossingen in STEM en wetenschappen. Maar wat deze video’s écht interessant maakt, is dat er in elke video een leerkracht uit het secundair onderwijs aan het woord komt. Want is iemand die het beter kan uitleggen dan een leerkracht? We dachten het niet! Je mag je dus ook verwachten aan antwoorden op prangende vragen waar je zelf wellicht mee zat, zoals: “hoe werk ik samen met andere collega’s rond STEM?”, “hoe evalueer ik de STEM-doelen?” of “hoe kan ik een corona-proof practicum organiseren?”.

De diversiteit en rijkdom van onderSTEMboven

Elke leerkracht belicht vanuit zijn, haar of hun eigen ervaring een heel verschillend aspect van STEM door leermiddelen, tools en programma’s voor te stellen. Je ontdekt dus gegarandeerd nieuwe manieren om STEM te benaderen, misschien al in de eerste video. Daarin maak je kennis met Lieselot, leerkracht mechanica van het GTI Beveren en STEM- ambassadrice en Martin, technisch adviseur en STEM-coördinator uit de Broederschool in Stekene. Zij leggen je uit wat STEM precies is, hoe je de 4 STEM-factoren concreet in een project betrekt en welke uitdagingen hierbij komen kijken. 

Geen enkele video missen? Volg dan de Facebookpagina Technopolis voor leerkrachten

Related Stories

novembre 30, 2020

#STEMhelden in de kijker