fbpx

Da’s Geniaal, wasda?

Onbekend is onbemind.

Nog te weinig jongeren kiezen voor een studierichting of beroep binnen wetenschappen, technologie, wiskunde, techniek, productie of design terwijl die domeinen – die we ook wel STEM noemen – eigenlijk heel toegankelijk zijn. De kunst is dus om ze goesting te doen krijgen, en dat is precies wat Da’s Geniaal doet. Zowel rechtstreeks door bijvoorbeeld challenges en weetjes via sociale media te delen op maat van jongeren, maar ook met specifieke tips en tricks voor ouders, leerkrachten en bedrijven. Zo zorgen we er samen voor dat elke jongere zich geniaal voelt!

Voor wie is Da’s geniaal?

Da’s Geniaal richt zich in eerste instantie op jongeren en kinderen, jongens en meisjes in België van 10 tot 14 jaar, maar wil voor iedereen toegankelijk zijn. We hebben extra aandacht voor meisjes, omdat we het hardnekkig stereotype dat jongens beter zijn in die exacte wetenschappen, willen doorprikken. En we hebben al het talent nodig. We zijn er daarnaast ook voor ouders, leerkrachten en bedrijven die STEM op maat voor jongeren willen brengen.

Wat zijn onze doelstellingen?

1. Jongeren inspireren om te kiezen voor een boeiende opleiding binnen de STEM-domeinen.

2. STEM-gerelateerde onderwerpen toegankelijk maken vanuit de leefwereld van kinderen en jongeren;

  • Aantonen dat grote maatschappelijke uitdagingen zoals biodiversiteit, de klimaatwijziging, vaccins, digitalisering, enzoverder, opgelost kunnen worden met STEM-kennis;
  • Efficiënt samen te werken met ouders, leerkrachten en bedrijven, om STEM online en offline; en thuis tot bij de doelgroep te krijgen;
  • Te bewijzen dat STEM voor iedereen is, ongeacht je achtergrondkennis, afkomst, of wat dan ook, door de nodige aandacht aan specifieke doelgroepen te besteden.

Over de Da's Geniaal coalitie

C’est Génial est un partenariat rassemblant plus de 20 entreprises internationales et organisations locales dont l’ambition est de rendre les jeunes de 10 à 14 ans passionnés par les sciences, la technologie, l’ingénierie, les mathématiques, la production et le design et ce, au travers d’un parcours inclusif et sensible au genre, impliquant leurs camarades de classe, leurs parents et leurs enseignants.  Ce parcours peut se réaliser à l’école, en entreprise, lors d’événements ou en ligne.