fbpx

Onze partners

AP is als hogeschool meer dan een hoger onderwijsinstelling. AP is een leerstad, een verrijker van talent, een versterker van inzet en een verdieper van het wereldbeeld van studenten.

Met gedreven lesgevers, vooruitstrevende inhoud, directe eerlijke oriëntatie en maximale interactie met expertise zorgt AP ervoor dat elke student zijn potentieel ten volle kan ontplooien.

Bij Atlas Copco geloven we sterk in diversiteit: verschillende inzichten geven betere resultaten. Zowel jongens als meisjes hun weg naar STEM laten vinden, daar werken we graag aan mee. Ook meisjes willen we de kracht van STEM laten zien, voelen en beleven zodat zij mee de wereld beter kunnen maken. 

Meer dan 50 jaar geleden vestigde BASF zich in de haven van Antwerpen. De site groeide intussen uit tot het grootste geïntegreerde productiecentrum in België en het op een na grootste van de BASF-groep wereldwijd. Op de site werken zo’n 3.300 medewerkers en staan een vijftigtal productie-installaties. Het productenpallet van BASF Antwerpen omvat basischemie en gespecialiseerde chemicaliën, kunststoffen en voorproducten, veredelingsproducten en anorganica. De producten van BASF Antwerpen worden verder ingezet in nagenoeg alle verwerkende sectoren, zoals de auto-industrie, de bouwsector, productie van papier, lederwaren en sportartikelen, alsook de textiel, voeding- en farmaceutische sectoren. Daarbij streeft BASF er al sinds haar pioniersjaren in Antwerpen naar om de balans te vinden tussen economische, ecologische en sociale behoeften van de samenleving.

BASF is wereldwijd de grootste speler in de chemie en creëert innovatieve oplossingen voor de wereld van morgen dankzij onze vele technische, wiskundige en wetenschappelijke talenten. In Antwerpen stellen we 3.300 medewerkers te werk en zijn we continu op zoek naar STEM talenten die jammer genoeg schaars zijn en nog te weinig divers. Daarom dragen we graag bij aan initiatieven die jongeren van jongs af aan inspireren en enthousiasmeren voor STEM-opleidingen en -beroepen. Dat het project extra aandacht besteedt aan het bereiken van meisjes en jongeren uit kansengroepen was voor ons een extra motivator om in deze coalitie te stappen. Want met gebundelde krachten en diverse inzichten maken we samen het verschil en bouwen we aan een inclusieve samenleving, ook in de klas en op de werkvloer!

Belfius is de enige geïntegreerde bank- en verzekeringsmaatschappij die 100% Belgisch is en overal in België aanwezig is. Ze biedt een volledig gamma bank- en verzekeringsproducten aan voor particulieren, kleine en middelgrote ondernemingen, openbare instellingen, non-profitorganisaties en grote bedrijven. Duurzaam ondernemen zit in ons DNA – het maakt deel uit van onze geschiedenis en is verweven in de kern van ons doel: “Betekenisvol & Inspirerend voor de Belgische samenleving. Samen”. Met ons doel als kompas hebben we een duidelijke duurzaamheidsstrategie gedefinieerd met één doel: onze klanten inspireren om hun duurzaamheidsambities waar te maken en zo samen met onze klanten de grootst mogelijke impact te creëren.
BioLizard is een jong adviesbureau dat grote biotech- en farmaceutische bedrijven helpt bij de ontwikkeling van nieuwe medicijnen en diagnostica. Onze gevarieerde groep bio-ingenieurs, biotechnologen en software-ingenieurs – die we “de lizards”, of hagedissen, noemen – gebruiken verschillende soorten biologische gegevens (DNA, RNA, enz.) om nieuwe inzichten te genereren op basis van de nieuwste technologieën in de bio-informatica en kunstmatige intelligentie. De naam BioLizard verwijst naar het feit dat hagedissen zeer flexibel zijn en zich gemakkelijk aanpassen aan een nieuwe omgeving, net zoals wij dat willen zijn bij onze klanten. Leer ons kennen op https://lizard.bio/
 

Brightlab stoomt jongeren klaar voor de uitdagingen van de 21ste eeuw met stimulerend vernieuwend STEM-onderwijs. Als STEM-onderwijslabo brengen we een ruim aanbod aan STEM-opleidingen voor leerkrachten en scholen van het lager en secundair onderwijs. We gaan aan de slag met innovatieve thema’s en krachtige leeromgevingen. Samen met de Da’s Geniaal coalitie delen we de visie dat we meer meisjes en jongens in contact moeten brengen met STEM. Brightlab slaat de brug tussen de partners van WiSTEM2D en het onderwijsveld.

Wij zijn le Cercle Olympe, een platform van geëngageerde vrouwen in Brussel. Wij moedigen een betere vertegenwoordiging van vrouwen in technologie aan. In dit kader hopen wij dat specifiek jonge meisjes kiezen voor een studierichting en carrière in de domeinen Wetenschappen, Technologie, Ingenieurswetenschappen en Wiskunde. Om dit te kunnen realiseren zijn wij partner en ambassadeur van de Da’s Geniaal coalitie.

Deceuninck helpt om gebouwen energiezuiniger te maken en comfortabeler om in te leven. Op basis van duurzame materialen ontwikkelt het bedrijf wereldwijd innovatieve designoplossingen voor ramen, deuren en gevels. Alle producten worden gecreëerd met de kleinst mogelijke ecologische voetafdruk, dankzij de lange levensduur (ruim 50 jaar) en het grote recyclagepotentieel. Zo brengt Deceuninck zijn drie sterke pijlers – innovatie, ecologie en design – elke dag opnieuw in de praktijk.

Het platform Digital Wallonia volgt en zorgt voor de verspreiding van projecten rond wetenschappen in Wallonië.

ExxonMobil, een van de grootste beursgenoteerde internationale olie- en gasbedrijven, gebruikt technologie en innovatie om te voldoen aan de stijgende wereldvraag naar energie. We hebben een toonaangevende voorraad van energiebronnen en zijn een van de grootste geïntegreerde raffinadeurs, verkopers van petroleumproducten en fabrikanten van chemische producten ter wereld. In België heeft ExxonMobil een raffinaderij en twee chemische fabrieken die in het Antwerpse havengebied gelegen zijn. In Brussel (Machelen) bevinden zich het regionaal hoofdkantoor voor Europa, Afrika en het Midden-Oosten en het Europese technologiecentrum voor onderzoek en ontwikkeling.

FABI is de Belgische federatie van ingenieurs die hebben gestudeerd aan de Universiteit van Luik, Universiteit van Mons en de Koninklijke Militaire Academie. Fabi verdedigt de professionele rechten van ingenieurs.

In ons bedrijf zoeken wij samen naar nieuwe geneesmiddelen die het leven van zieke mensen kunnen verbeteren. Wanneer we een gloednieuw geneesmiddel ontdekt hebben, gaan we het testen. Als dan blijkt dat het geneesmiddel werkt en veilig is, kunnen dokters het gebruiken om zieke mensen beter te maken.

Nieuwe geneesmiddelen ontdekken is niet eenvoudig. Daarom brengen we de knapste koppen samen om de mysteries van een ziekte te ontrafelen: wetenschappers, laboranten en chemische experts maar ook computerwetenschappers: je kan het zo gek niet bedenken! Alleen door samen te werken kunnen zij de puzzel oplossen en een nieuw geneesmiddel ontdekken en maken.

Er zijn nog ziektes waarvoor geen goed geneesmiddel bestaat, of waarvoor zelfs helemaal geen geneesmiddel bestaat. En dus zijn nieuwe, betere en veiligere geneesmiddelen heel belangrijk, niet alleen voor iemand die ziek is, maar ook voor zijn of haar familie en vrienden.

Samen met Da’s Geniaal willen we jou meenemen voor een kijkje achter de schermen, naar de wondere wereld van geneesmiddelenontwikkeling.

In het project “Da’s Geniaal/C’est Génial” is Glassroots de drijvende kracht achter de coalitie van alle stakeholders: zowel bedrijven als organisaties. Glassroots begeleidt deze coalitie in het volledige traject over verschillende jaren: van het benaderen van de diverse stakeholders, over de co-creatie van de visie, tot en met de implementatie van de programma’s om ervoor te zorgen dat er meer jongeren – en meer specifiek meisjes – zin krijgen in STEM richtingen. Glassroots zorgt ervoor dat iedereen op één lijn zit en samenwerkt om het doel te bereiken. “In sameness we connect, in differences we grow.”

Wij vervoeren de elektriciteit van de producenten naar de distributienetten, zodat zij die op hun beurt tot bij elke verbruiker kunnen brengen. We spelen ook een essentiële rol voor de economie, aangezien ons net ook rechtstreeks de grote ondernemingen die op het net zijn aangesloten van stroom voorziet. Bij de realisatie van onze projecten gaan we voor een proactief stakeholdermanagement, waarbij we heel vroeg in het ontwikkelingsproces en met alle betrokkenen wederzijdse communicatie opstarten. We stellen onze expertise ook ten dienste van verschillende spelers in de sector om het energiesysteem van de toekomst uit te bouwen. www.elia.be

De wereld wordt almaar complexer. Ook de wereld van werk. Des te meer vinden wij het bij House of HR onze roeping om duurzaam werk te geven aan mensen. We doen dat al meer dan 25 jaar met veel lef, passie, vindingrijkheid, vernieuwing en toewijding.

House of HR? Wij zijn een toonaangevende Europese dienstengroep die actief is in de wereld van de human resources (HR). De groep, met hoofdkantoor in Roeselare, bestaat uit negen bedrijven en 37 merken die focussen op het inzetten van talent: uitzend (met een klemtoon op ‘temporary to permanent’), search & selection, rekrutering van gespecialiseerde profielen zoals ingenieurs, consultants, arbeiders en bedienden, en digitale aanwervingen.

‘Da’s Geniaal’ is dan ook een kolfje naar onze HR-hand. 13 bedrijven slaan de handen in elkaar om STEM-opleidingen bij meisjes te promoten. Wij doen daar heel graag aan mee. Waarom? Omdat we merken hoe groot de vraag van bedrijven is naar goede medewerkers met een technologische achtergrond. En omdat we het heel belangrijk vinden dat meisjes de juiste studiekeuze maken. Het is dan ook niet meer dan evident dat we ‘Da’s Geniaal’ als internationale specialist in menselijk kapitaal met interesse en overtuiging steunen.

Ie-net is hét contactpunt tussen ingenieurs, bedrijven, overheids- en opleidingsinstellingen. Het is een dynamisch netwerk voor burgerlijk, bio- en industrieel ingenieurs in Vlaanderen en Brussel. Ie-net ondersteunt ingenieurs op het vlak van opleiding en netwerking en begeleidt hen op elk kruispunt in hun carrière.

ING verleent (digitale) bankdiensten aan jong en oud, rijk en arm, individuen, freelancers, KMO’s, grote ondernemingen en instituties in meer dan 40 landen ter wereld.

Ons doel is om mensen in staat te stellen voorop te blijven lopen, zowel privé als zakelijk. Dat doen we door te streven naar een wereld waarin bankieren probleemloos verloopt met drie belangrijke klantbeloftes: persoonlijk, gemakkelijk en slim bankieren. En dat is ook waar onze passie ligt… om continu te innoveren, om de conventies van het bankwezen uit te dagen, zodat we relevant en zinvol blijven in het leven van mensen. Overal en altijd.

Vandaag draait alles om technologie. Insight Enterprises Inc. geeft bedrijven van elke omvang de kracht om met Insight Intelligent Technology Solutions™ en diensten de waarde van IT te maximaliseren. Wij zijn een wereldwijde provider van digitale innovatie, transformatie van cloud- en datacenters, een Connected Workforce en optimalisatie van de supplychain. Als Fortune 500-bedrijf helpen we klanten om hun IT vandaag succesvol in handen te nemen zodat ze volledig klaar zijn voor de toekomst. Onze meer dan 11.000 medewerkers helpen klanten om te innoveren en om hun activiteiten te optimaliseren zodat ze slimmer kunnen zakendoen. Van IT-strategie en -ontwerp tot implementatie en beheer daarvan.

Bij Insight kiezen we ervoor om mensen op de eerste plaats te zetten. Diversiteit, inclusie en beloning vormt een cruciaal onderdeel van onze bedrijfsstrategie. Maatschappelijke verantwoordelijkheid is voor ons erg belangrijk. We streven ernaar om diversiteit op elk niveau binnen onze organisatie te vergroten. Ook blijven we bouwen aan een cultuur van inclusie en samenhorigheid. Bij Insight worden er kansen aangeboden aan iedereen. 

Ontdek meer op be.insight.com.

Inspiring Fifty is een initiatief dat sinds 2013 wordt georganiseerd door het EQL:HER-netwerk en tot doel heeft om in elk deelnemend land vijftig vrouwen te promoten die zich bijzonder hebben onderscheiden in de sectoren wetenschap, technologie, engineering en wiskunde (STEM). Opgenomen worden in de lijst van vijftig inspirerende vrouwen is niet alleen een vorm van erkenning voor vrouwelijke ondernemers, managers, universiteitsprofessoren, onderzoekers en vertegenwoordigers van instellingen, maar ook en vooral een referentiepunt en rolmodel voor nieuwe generaties. Het doel van het initiatief is vrouwen aan te moedigen om verantwoordelijke posities in te nemen in technologische sectoren waar ze traditioneel ondervertegenwoordigd zijn, en de diversiteit te vergroten.

Johnson & Johnson, ’s werelds grootste en meest breed georiënteerde gezondheidsbedrijf, is geëngageerd om zijn bereik en omvang ten volle in te zetten voor de belangrijkste noden overal ter wereld. Samen met meer dan 5.000 medewerkers in België zetten we ons dagelijks in om patiënten waar ook ter wereld een betere toekomst te bieden. Dat doen we door ziektes te bestrijden met wetenschappelijk onderzoek, de toegang tot geneesmiddelen te verbeteren en door met hard werken, hoop te creëren.

Met het Da’s Geniaal project hopen we jonge meisjes te inspireren om te kiezen voor een studie in Science, Technology, Engineering, Mathematics of Manufacturing en Design. We werken samen met verschillende partners om een acceleratie programma te ontwikkelen én te implementeren. Het project in België is een pilootproject en kan, wanneer de resultaten positief zijn, als blauwdruk voor andere landen gebruikt worden.

Hoe groot wil jij worden? Dát is de vraag die wij stellen aan elke KdG’er. Wat wil jij bereiken? Waar wil jij naartoe? Wat wil jij betekenen voor deze wereld?

PEP! is het aanspreekpunt dat iedere jongere motiveert om de beste versie van zichzelf te worden.

In onze interactieve tentoonstellingen en door middel van diverse animaties die inzetten op menselijke tussenkomst, probeert SPARKOH! de nieuwsgierigheid aan te wakkeren en een discussie op gang te brengen rond thema’s die zijn verbonden met wetenschappen en techniek, twee elementen die sterk zijn verankerd in de huidige maatschappij. Wat is de missie van SPARKOH!? Iedereen, en dan met name jongeren, laten kennismaken met wetenschappen en technologieën en hen tools aanreiken waarmee ze onze complexe wereld beter leren begrijpen. Wetenschap en technologie zijn overal rond ons heen te vinden. Ze zitten volledig vermengd in ons leven, of we dat nu willen of niet. www.sparkoh.be

Het STEM-platform is opgericht door de Vlaamse overheid als hét adviesorgaan over het STEM-actieplan en alle STEM-materies.  

Het is een onafhankelijke groep experten, aangeduid door de Vlaamse regering, die hun kennis, ervaring en netwerk inzetten. Ze stellen doelstellingen en concrete acties voor, suggereren prioriteiten, werken aan partnerschappen en aan draagvlak en bewaken de continuïteit en de structurele verankering. Ze waken over de geïntegreerde uitvoering van het STEM-actieplan om te vermijden dat acties worden opgezet zonder samenhang en afstemming.

Talentenfabriek zet gerichte acties op om meer en goed opgeleide instroom te krijgen in knelpuntberoepen in de industrie.  We informeren jongeren, werkzoekenden, leerkrachten en ouders over de professionele mogelijkheden die technisch-wetenschappelijke opleidingen en beroepen bieden en we proberen hen warm te maken voor een technische opleiding of job. Talentenfabriek ondersteunt bedrijven bij het vinden van kandidaten voor hun knelpuntvacatures en organiseert voor hen vraaggerichte opleidingen. Talentenfabriek zorgt ervoor dat gemotiveerde kandidaten in de opleidingen stappen.

Het is de missie van Technopolis om iederéén te fascineren met wetenschap en technologie. Dat doet het lang niet alleen in het bekende doe-centrum, maar ook via allerlei activiteiten ver daarbuiten en – zeker de jongste jaren – online. Door dagelijks nieuwe hacks, coole weetjes en spectaculaire experimenten op sociale media te posten, heeft Technopolis de laatste jaren een online community van trouwe volgers tot stand gebracht die ongelooflijk divers is.

De ambitie van Technopolis reikt echter nog verder. Technopolis wil een zaadje planten in de hoofden van kinderen en jongeren die voor belangrijke studiekeuzes staan en hen subtiel een duwtje in de richting van STEM-studies en -jobs geven. De eerste stap bestaat erin hen overtuigen van de maatschappelijke waarde van STEM en de toekomstperspectieven die STEM-opleidingen hen bieden.

Technopolis doet er dan ook alles aan om zo veel mogelijk kinderen en jongeren in contact te brengen met echte rolmodellen die heel concreet tonen hoe ze dagdagelijks STEM inzetten voor een meer duurzame toekomst.

TotalEnergies is een wereldwijd multi-energiebedrijf dat energie produceert en levert: olie en biobrandstoffen, aardgas en groen gas, hernieuwbare energiebronnen en elektriciteit. De 105.000 medewerkers zetten zich in voor energie die steeds betaalbaarder, schoner, betrouwbaarder en voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk is. TotalEnergies is aanwezig in meer dan 130 landen en plaatst duurzame ontwikkeling in al zijn dimensies centraal in zijn projecten en activiteiten om bij te dragen tot het welzijn van de bevolking.

Wij willen met Umicore jongeren inspireren om mee te werken aan een duurzamere wereld, door in te zetten op ieders talent. Meebouwen aan die wereld, daar komen ook meisjes aan te pas. Want als Umicore goud uit gsm’s kan smelten, wat zou je dan kunnen doen?

Vlaanderen bulkt van jong ondernemend talent. Op de schoolbanken herken je jongeren die initiatiefrijk en creatief zijn, die buiten de lijntjes durven kleuren, die kansen zien én grijpen. Alleen komen die jonge entre- én intrapreneurs vaak niet vanzelf bovendrijven. Hun ondernemingszin moet gestimuleerd worden. Vlaamse Jonge Ondernemingen vzw, kortweg Vlajo, biedt praktijkgerichte onderwijsprogramma’s aan – van in de kleuterklas tot aan de universiteit – om de ondernemingszin bij jongeren te stimuleren en hun ondernemende competenties te ontwikkelen. Met meer dan 120.000 ondernemende jongeren en bijna 8.500 leertrajecten is Vlajo in Vlaanderen de referentie in onderwijsprojecten rond ondernemerschap. www.vlajo.org