fbpx

Employee Engagement:
hoe betrek ik mijn personeel?

Meer kinderen en jongeren warm maken voor STEM is een werk van lange adem. Hoe meer mensen in je organisatie de boodschap mee uitdragen, hoe beter. Tips om dit concreet aan te pakken:

Check

Zet een intern netwerk op met gemotiveerde medewerkers

Informeer medewerkers over het opzet, de doelstellingen, het programma van een intern netwerk. Zorg bij elke communicatie dat medewerkers met interesse zich kunnen aansluiten bij je netwerk zodat het steeds groter
wordt.

Check

Maak je vraag naar hun hulp concreet

Wat kunnen ze doen? Van een gastles geven tot boeiende challenges of video’s delen via hun sociale media tot de school van hun kinderen aanspreken om mee te doen.

Check

Betrek de HR-afdeling bij dit opzet

Vraag hen via welk kanaal je medewerkers best betrekt en actief engageert. Check hoe dit ook juridisch past binnen hun arbeidscontract. Mogen ze bijvoorbeeld x dagen per jaar besteden aan vrijwilligerswerk? 

Check

Betrek de communicatie-afdeling bij dit opzet

Vraag hen welke interne
communicatiekanalen het best werken. Jongeren inspireren naar STEM is een thema dat ze in hun externe communicatie kunnen meenemen vanuit employer branding, maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf, etc. Neem het project, de verhalen en de resultaten ook mee in de verslaggeving over duurzaam ondernemen en/of je jaarverslag.

Check

Communiceer intern op regelmatige basis over de resultaten van de opgezette acties

Geef niet alleen cijfers, maar vertel daarbij ook concrete verhalen van kinderen, medewerkers, ouders en leerkrachten die betrokken zijn in het project. Hoe maak je met dit project het verschil voor hen? Persoonlijke getuigenissen werken het best.

Check

Rekruteer vrijwilligers

Vraag je af welk type werknemer het meest aansluiting heeft bij dit thema. Denk bijvoorbeeld aan medewerkers die graag les geven of kinderen inspireren, of aan mensen met kinderen in de leeftijd van de doelgroep. Zij kunnen vaak de school van hun eigen kinderen mee aan boord krijgen. Vergeet niet om deze vrijwilligers te bedanken en in de bloemetjes te zetten via je interne communicatie.

Check

Communiceer extern

Ook als je meewerkt aan een project met meerdere partners, bijvoorbeeld in het kader van Open Bedrijvendag, Dag van de Wetenschap, etc.