fbpx
Reading:
STEM dichter bij de leefwereld van alle jongeren, en vooral meisjes, brengen

STEM dichter bij de leefwereld van alle jongeren, en vooral meisjes, brengen

Achttien bedrijven en organisaties zetten hun schouders onder Da’s Geniaal/C’est Génial , een Belgisch initiatief om meer jongeren en meisjes tussen 10 en 14 jaar te inspireren rond  STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Wij maken deel uit van deze coalitie, omdat we geloven dat jong en divers talent nodig is om maatschappelijke uitdagingen op te lossen.

STEM dichter bij de leefwereld van alle jongeren, en vooral meisjes, brengen

Je moet helemaal geen Einstein of Marie Curie zijn om uit te blinken in wetenschappen, technologie, wiskunde, techniek, productie of design. Die dingen zijn minder saai en moeilijk dan je denkt, maar voor jongeren is het te vaak een ver van hun bed show.

Met Da’s Geniaal willen we de afstand tussen STEM en jongeren verkleinen. We willen alle kinderen en jongeren van 10 tot 14 jaar aanmoedigen om de wetenschapper in zichzelf te ontdekken, met de nodige uitdagingen, weetjes en experimenten op maat van hen en hun vrienden. Want op die leeftijd ontdek je vaak wat je graag doet.

Waarom da’s Geniaal?

Er zijn al erg veel initiatieven voor jongeren rond STEM, maar die bereiken vooral kinderen van ouders uit de STEM-wereld. Er heerst bij jongeren nog altijd het hardnekkige idee dat het enkel iets is voor bollebozen, of vooral voor jongens. Wij gaan resoluut voor een inclusieve aanpak. Met dit project willen we de 90 % bereiken, al die kinderen die geen idee hebben wat STEM is en hoe het verbonden is met hun dagelijks leven.

Onbekend is onbemind! Daarom legt Da’s Geniaal de connectie tussen STEM en het oplossen van maatschappelijke uitdagingen die jongeren belangrijk vinden.

Samen met 18 partners het verschil maken

Elke organisatie of bedrijf in het partnerschap is verschillend en draagt zijn deel van de puzzel bij ons gemeenschappelijk en maatschappelijk doel te bereiken: meer jongeren warm maken voor STEM, met een bijzonder aandacht voor meisjes en kinderen uit kwetsbare groepen. Bedrijven bieden een inkijk in boeiende jobs in STEM, non-profitorganisaties zorgen ervoor dat we de taal van jongeren spreken en inclusief werken. De samenwerking tussen de diverse stakeholders uit profit en non-profit organisaties versterkt het inhoudelijke programma evenals het enorme potentieel bereik.

Met deze ‘coalition of the willing’ geven we een concrete invulling aan

verschillende Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties:

  • SDG17: partnerschappen om doelstellingen te bereiken
  • SDG4: Kwaliteitsonderwijs
  • SDG5: Gendergelijkheid
  • SDG 10: Ongelijkheid verminderen
  • SDG 8 Waardig werk en economische groei
  • SDG 13 klimaatactie.

Hoe gaan we dat concreet doen?

Op de leeftijd 10-14 jaar maken jongeren en hun ouders belangrijke studiekeuzes en het is net op dat moment dat we hen willen bereiken op drie manieren: online, in scholen en in bedrijven. We kiezen voor ‘video first’ en ‘mobile first’.

Ons doel is om jongeren te laten inzien dat het geniaal is om vanuit betere STEM-kennis mee te kunnen werken aan maatschappelijke uitdagingen waar we allen voor staan, of het nu gaat om het klimaat, de zorg of mobiliteit.

Alle jongeren, ouders en leerkrachten hebben de voorbije maanden kennis gemaakt met online ontdekken en leren. We zien dit als een opportuniteit en bieden video’s met een blik achter de schermen van de bedrijven voor ouders en leerkrachten. Dankzij onze samenwerking met het STEM-platform en VRT, krijgen de jongeren nu al de kans om op virtueel bedrijfsbezoek te gaan. We bieden hen ook inspirerende rolmodellen van hun eigen leeftijd, via de interviews met jonge STEM-meisjes die Digital Wallonia. Ontdek onze filmpjes op de website van Da’s Geniaal.

Tijdens het voorjaar van 2021 lanceren we online challenges voor jongeren om mee aan de slag te gaan thuis en in de klas. We vertrekken daarbij vanuit voorbeelden uit de leefwereld van de jongeren zelf: het klimaat, mobiliteit, kledij, sport,….

Die challenges lanceren we via een sociale mediacampagne op YouTube, TikTok en Instagram i.s.m. alle partnerbedrijven in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. Daarbij zetten we ambassadeurs van de bedrijven in, en werken we samen met influencers. Zoveel mogelijk jongeren even laten proeven van zo’n challenge en zo warm maken voor STEM, dat is de bedoeling.

Later komt er ook materiaal voor in de klas, afgestemd op de eindtermen, om leerkrachten te ondersteunen. We gaan hiervoor actief samenwerken met de lerarenopleiding. Daarbij stellen de bedrijven van DasGeniaal ook hun deuren open, live en online. Ook hier gaan we voor kennisdeling tussen bedrijven over hoe je dat best aanpakt met impact. Hoe mobiliseer je bijvoorbeeld werknemers voor een gastles of zet je een virtueel bedrijfsbezoek op?

De stichtende partners van Da’s Geniaal, samengebracht door GLASSROOTS zijn:

Johnson & Johnson, Technopolis, BASF, Stem Platform, Atlas Copco, BrighLab, Total, IE-net, Umicore, Digital Wallonia, ExxonMobil, Cercle Olympe, Galapagos, PEP!,  House of HR, Talentenfabriek, Fabi, ING

www.dasgeniaal.be

www.cestgenial.be

Voor meer informatie:

Cato.leonard@glassroots.com

Elke.jeurissen@glassroots.com

Related Stories

november 16, 2020

STEM: Steeds meer een meisjes-zaak