Vergeet saaie beroepentesten. In Technopolis krijgen meer dan 400 leerlingen uit het vijfde en zesde leerjaar de komende weken een paspoort. Maar niet eentje waarmee je op reis gaat, wel eentje waarmee je ontdekt wie je bent. Het STEM-paspoort helpt kinderen hun talenten herkennen met termen die écht iets zeggen: kennisspons, ontrafelaar, creatieve maker. En dat maakt meer los dan je denkt.
De truc? Eerst ontdekken, dan kiezen
“We willen kinderen aanmoedigen om na te denken over hun talenten,” vertelt Elke Jeurissen van Da’s Geniaal. “Als kinderen weten waar ze goed in zijn en ze gaan dat talent verder ontwikkelen, dan komen ze tot een job die heel goed bij hen kan passen. Wat ze goed kunnen, gaat hen meer levensvreugde geven. Eerder dan een job die aanzien heeft of die in lijn ligt met wat hun omgeving wil.”
Precies daar wringt het schoentje. Te veel jongeren kiezen een studierichting omdat het ‘hoort’ of omdat papa en mama het verwachten. Het STEM-paspoort draait die volgorde om: niet eerst kiezen en dan hopen dat het past, maar eerst ontdekken en dan bewust kiezen.
Voor kinderen die net voor die belangrijke keuze staan, is dat goud waard. En het blijft niet bij school: het paspoort helpt hen ook thuis het gesprek aan te gaan met hun ouders.
Bedrijven die investeren in jonge hoofden
De Experience Days worden mogelijk gemaakt door zes bedrijven die samen meer dan 400 kinderen trakteren op een volledig gratis dagje Technopolis: vervoer, lunch, workshop en begeleiding inbegrepen. Belfius, Atlas Copco, BASF, Johnson & Johnson, Port of Antwerp-Bruges en UCB doen dat niet zomaar.
Ze komen ook zelf in gesprek met de leerlingen door te laten zien hoe STEM eruitziet in het echt. Welke talenten ze zoeken. Welke studies daarbij passen. En vooral: dat STEM veel meer is dan wiskunde alleen.
“Onze welvaartseconomie staat rechtstreeks in verhouding tot het aantal kansen dat kinderen en jongeren krijgen om hun STEM-talenten te benutten,” zegt Ester Blockx van Technopolis. “Zonder doorstroom van jong talent is er geen technologische innovatie. En die hebben we broodnodig.”
Tijdens de bezoeken stappen medewerkers van die bedrijven zelf binnen. Kinderen stellen vragen, bedrijven delen verhalen. Zo krijgt STEM gezichten in plaats van clichés.
De kloof die almaar groter wordt
Hier komt de pijnlijke realiteit: volgens de STEM-monitor 2025 kiezen steeds minder jongeren voor een STEM-richting. Terwijl bedrijven steeds méér STEM-professionals zoeken. Die kloof groeit jaar na jaar.
“Daarom is het zo belangrijk dat ook kinderen uit een minder kansrijke omgeving op tijd hun sterktes en interesses ontdekken,” benadrukt Blockx. “Ik hoop dat het STEM-paspoort hen houvast geeft en aanmoedigt om voor een STEM-studierichting te kiezen die aansluit bij hun talenten.”
Niet alleen voor Einsteins
Da’s Geniaal, een consortium van meer dan 20 bedrijven en organisaties, heeft één missie: bewijzen dat wetenschap niet alleen voor de Einsteins en Marie Curies van deze wereld is. Dat het ook iets is voor de nieuwsgierige, de creatieve, de volhouder, de puzzelaar.
Tot 24 oktober lopen de Experience Days nog in Technopolis. Ook Franstalige leerlingen krijgen hun kans: zij kunnen terecht in SPAROH!, de Waalse tegenhanger.
Belfius trapte de reeks af met 48 leerlingen uit Basisschool KA Etterbeek. De komende weken volgen er nog meer dan 350. Eén dag vol verwondering en experimenten. Eén paspoort vol ontdekkingen.
En misschien de eerste stap naar een toekomst waar elk kind z’n talent kan ontplooien. Want daar draait het uiteindelijk om.

















